Werknemersbetrokkenheid: 3 overwegingen voor 2025

Het begin van een nieuw jaar roept altijd reflectie op over de successen en uitdagingen van het voorgaande jaar en wekt hoop voor het komende jaar. 2024 was een transformerend jaar voor de werkplek, waarin bedrijven zich begonnen aan te passen aan een post-pandemische mindset en meer flexibiliteit omarmden.

Een van de beste resultaten van de afgelopen jaren, is de hernieuwde aandacht voor werk-privébalans en de verschuiving naar een prioriteit voor de werknemerservaring. Nu we onze weg vinden in de moderne werkwereld, zouden leiders de volgende principes moeten overwegen om een gemotiveerd en betrokken team te bevorderen.

  1. Zorg voor een duurzame aanpak van hybride werken
    Hybride werken blijft een uitdaging, en werkgevers moeten in 2025 doelbewust te werk gaan. Veel werknemers keren terug naar kantoor en missen de voorzieningen die voorheen beschikbaar waren en hebben minder interactie met collega’s. Bovendien blijkt dat het verplicht stellen van een minimumaantal kantoordagen vaak niet bijdraagt aan de cultuur of betrokkenheid.

In toenemende mate veranderen werkgevers hun kantoorrichtlijnen zonder rekening te houden met de behoeften van werknemers. Zo’n 69 procent van de kantoorwerkers gelooft dat hybride werken essentieel zal zijn om personeel vast te houden in de toekomst, en 66 procent verwacht dat werkgevers hybride werken moeten ondersteunen. Daarentegen zou twee derde van de werknemers overwegen te vertrekken als ze volledig op kantoor zouden moeten werken. Dit moet in 2025 een focuspunt zijn om aan de verwachtingen van werknemers te voldoen.

  1. Vervul de groeiende behoeften van werknemers
    Veel organisaties hebben geëxperimenteerd en aangepast om een werkmodel te vinden dat het beste past bij hun medewerkers. Naast de discussie over kantoorlocaties vragen steeds meer werknemers om betere arbeidsomstandigheden.

Het vervullen van deze behoeften begint met het luisteren naar feedback en prioriteit geven aan welzijn. Het creëren van een functie of team dat feedback verzamelt om de werknemerservaring te verbeteren, kan veel opleveren bij het streven om de werkomgeving voor iedereen te verbeteren.

Werknemers in mijn organisatie, met name mantelzorgers en forenzen, hebben aangegeven behoefte te hebben aan flexibiliteit. We blijven daarom het kantoor-optie beleid hanteren en moedigen andere organisaties aan om deze flexibiliteit te omarmen als onderdeel van de werknemerservaring.

  1. Behoud van cultuur en samenwerking
    Het handhaven van een verbonden en sterke cultuur is een uitdaging. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat werknemers zich verbonden voelen met de werkcultuur zonder afbreuk te doen aan hun werk-privébalans.

Leiders moeten hun acties doelgerichter maken bij het versterken van cultuur en samenwerking. Dit kan worden bereikt door bewuster met vergaderingen en teamactiviteiten om te gaan en door samen informatie te delen.

Samenwerking is de afgelopen tien jaar toegenomen en vult een groot deel van de werkweken van veel werknemers. Wanneer leiders vergaderingen plannen, moeten ze beoordelen of deze echt nodig zijn en de beste manieren overwegen om met hun teams te communiceren.

De tijd waarin behoeften van werknemers konden worden genegeerd, is voorbij. Door zich te richten op de bovenstaande principes en een betere werknemerservaring te bevorderen, kunnen leiders hun teams versterken voor langdurig succes.

 

Meer weten?

Bel ons voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Je kunt ons bereiken via 088-0077780. Word je liever gebeld? Dat kan ook. Vul hier het formulier in om een afspraak te maken. Dan bellen wij jou wanneer het jou uitkomt.

Deel dit bericht via

Lees nog meer artiekelen

5 dagen geleden

Werknemersbetrokkenheid: 3 overwegingen voor 2025

Het begin van een nieuw jaar roept altijd reflectie op over de successen en uitdagingen van het voorgaande jaar en wekt hoop voor het komende jaar. 2024 was een transformerend

5 dagen geleden

Je aanpak van de werknemerservaring Herzien

Leiders van Human Resources gaan er vaak van uit dat een bedrijf moet zorgen voor concurrerende voordelen—van vaardigheidstrainingen tot huisdierenverzekering en tafelvoetbal—om op te vallen als een geweldige werkplek. Nieuw