Sinds 1847 serveert de Deense brouwerij Carlsberg Group haar klanten heerlijk bier dat bijdraagt aan mooie ervaringen. Maar als wereldwijde organisatie staat Carlsberg voor uitdagingen, vooral op het gebied van het vergroten van hun personeelsbestand en het bevorderen van een cultuur van inclusie door interne communicatie. Om deze obstakels te overwinnen en haar werknemers te verbinden, heeft Carlsberg een op maat gemaakt, gecentraliseerd platform gebouwd met Microsoft VIVA Connections, geïntegreerd in Microsoft Teams. Het nieuwe intranet, CarlsNet, heeft de interne reikwijdte en betrokkenheid verbeterd en dient als een handig hulpmiddel om nieuws en bronnen te vinden, zowel op kantoor als onderweg. CarlsNet verbindt teams wereldwijd en in elke functie binnen de organisatie, en helpt Carlsberg bij haar missie om een uitstekende digitale werknemerservaring te bieden.
“We hebben een 175-jarige erfenis van het bieden van hoogwaardige bierervaringen aan onze klanten. De afgelopen jaren hebben we veel focus gelegd op de digitale klantervaring, dus dachten we: waarom passen we dezelfde gebruikersgerichte focus niet toe op onze interne digitale werknemerservaring,” aldus Anne-Sophie Strandmark, Microsoft Office 365 Service Owner bij Carlsberg Group.
“Onze klanten hoeven niet allerlei apps te gebruiken om bier te bestellen, dus waarom zouden onze werknemers veel verschillende applicaties moeten openen om hun werkdag te starten?” zegt Anne-Sophie. “Daar komt VIVA Connections en Teams in beeld. Het stelt ons in staat Teams als een one-stop-shop voor onze werknemers te gebruiken.”
Voor het Deense bedrijf was deze ambitie aanvankelijk een uitdaging. Communicatie tussen markten verliep via verschillende, losstaande kanalen en soms via lokale communicatietools, waardoor er geen centrale bron voor informatie was. Om dit probleem aan te pakken en inclusie en betrokkenheid te bevorderen, werkte Carlsberg samen met Microsoft en partner Open Communication Group om een branded platform te bouwen, met een dashboard dat nieuws, adaptive cards en bronnen direct integreert in Microsoft Teams, het meest gebruikte samenwerkingsplatform van de organisatie.
“CarlsNet is een oplossing die ons echt heeft geholpen om onze medewerkers te verenigen en te betrekken,” zegt Strandmark.
Het moderniseren van een brouwerij met een rijke geschiedenis
Carlsberg is een Deens brouwerijbedrijf met een rijke historie en een sterk doel: brouwen voor een betere toekomst. Tegenwoordig zijn de werknemers verspreid over verschillende markten, wat lokale invloeden toevoegt aan het bekende merk.
“Een van de spannendste aspecten van het werk hier is deel uitmaken van de wereldwijde Carlsberg-gemeenschap,” zegt Strandmark. “Het is een echte smeltkroes van culturen, talen en wereldbeelden.”
“Bij Carlsberg zijn we trots op onze wereldwijde medewerkers,” zegt Joris Huijsmans, EVP Chief Human Resources Officer bij Carlsberg Group. “Het is voor ons van groot belang om een omgeving te bieden waar iedereen een gevoel van verbinding en saamhorigheid kan ervaren.”
Silo’s belemmeren communicatie
“Our redactieteams maakten geweldige content die werknemers niet zagen, vooral omdat het oude intranet niet mobiel toegankelijk was,” zegt Emily D’Alterio, Communicatiemanager bij Carlsberg Group. “We hadden een technologische strategie nodig met een gecentraliseerde aanpak die ook de verschillende behoeften van elke lokale markt eerde.”
Voorheen hadden de markten van Carlsberg hun eigen lokale intranet sites die geen interactie of vertaling mogelijk maakten, wat het bereik en de betrokkenheid bemoeilijkte. Met CarlsNet kunnen medewerkers nu content vertalen naar hun eigen taal en direct vanaf hun mobiele telefoon liken, taggen en reageren, aldus Anne-Sophie.
Met Microsoft en Open Communication Group hield Carlsberg workshops om te brainstormen over wat de ideale moderne werknemerservaring zou moeten zijn en welke rol een intranet zou moeten spelen bij het bevorderen van inclusiviteit.
De brouwerij bereidt zich voor op de lancering
Op maandag 19 september kregen 29.000 Carlsberg-medewerkers toegang tot het nieuwe intranet, CarlsNet. In typische Carlsberg-stijl werd deze lancering wereldwijd gevierd met cupcakes versierd met eetbare QR-codes die mensen direct naar CarlsNet in Microsoft Teams leidden. Ook werd er een wereldwijde screensaver ingesteld om de lancering te promoten, en kantoren over de hele wereld organiseerden hun eigen activatiecampagnes. Het was een opwindend moment voor iedereen.
Een nieuwe oplossing met voordelen op aanvraag
Gebouwd met Microsoft VIVA Connections, biedt het nieuwe dashboard van CarlsNet medewerkers toegang tot werktools, het menu van de kantine en belangrijke informatie. “Het is een naadloze ervaring waarbij gebruikers zelden de app hoeven te verlaten,” zegt Lauridsen. De interactieve kaarten tonen content, tools en resources op het dashboard en moedigen medewerkers aan om nieuws en updates te ontdekken.
Sinds de lancering is het bereik van wereldnieuws met 50% toegenomen en worden er 27% meer weergaven op het nieuwe intranet geregistreerd in vergelijking met de voorganger.